Логотерапія мистецтвом: Національна географія Олега Тістола

«Кінцевим завданням

 будь-якого художнього процесу

є створення головних стереотипів,

які в підсумку

 і стають символом краси….»

З програми «Нацпрому»

Олег Тістол – художник, творчість якого нікого не залишає байдужим. Свої масштабні інсталяційні проєкти, живопис,  фотографії, скульптуру та художні об’єкти він позиціонує як «українське бароко» чи «необароко», критики – як мистецьку практику «української нової хвилі», з чим автор не завжди погоджується. Олег Тістол часто сам виступає критиком і його творчість є критично спрямованою. Вона є впізнаваною завдяки авторському поєднанню виразного кубістичного стилю, принципів попарту,  постмодерної іронії, а часто сатири,  оригінальним презентаціям ідеї медійної симуляції тощо. Хтось вважає ексцентричними автопортрети Олега Тістола в обрамленні петріківських візерунків… Для інших – це нова візуальна мова, унікальна й звернена у майбутнє.

Олег Тістол ніколи не був простим. Почав писати ще в 70-х роках ХХ століття, проте його картини і тоді були незаангажованими і динамічними. Творчі здобутки Пікассо, Сезанна, шестидесятників  впливали на його стиль і почерк і однозначно це не був соцреалізм. Багато у чому світогляд художника окреслило особисте спілкування з Іваном Кавалерідзе, Андрієм Антонюком та богемне життя у Львові.

Усю його творчість супроводжує інтерес до української історії, образів еліти, лідерів Івана Мазепи, Богдана Хмельницького, Миколи Щорса,  цікавить тема історичної зради та акти історичного воз’єднання. Наприкінці 1980-х років ХХ століття, разом з такими художниками як Рєунов, Савадов Гнилицький, Криволап, Олег Тістол переглядає кліше радянської культури, міфи та утопії на основі глибокого знання закулісної історії, створює візуальну філософію своїх нових ідей. За його словами, він «розвінчує міфи та розчищає шлях до нових етапів творчості».

У програмах «Межа зусиль національного постеклектизму» (з Костянтином Рєуновим) та «Нацпром» (з Миколою Маценком) бачимо спробу  окреслити можливості  символічно-знакової мови у національному просторі, пошук художніх засобів у дослідженні національних стереотипів, зафіксованих у предметному середовищі. Цьому присвячено також проєкти «Українські гроші», «Телебачення», «Казбет».

На початку 2000-х у проєкті «Національна географія» (1998–2004) Олег Тістол продовжує досліджувати національну самосвідомість, її міфи та кліше. У живописних циклах «Чужі», «КНР» зображено представників тих народностей і національностей, які знаходяться на грані зникнення. Автор розвиває теми автентичності і глобалізації, розкриваючи їх з асоціативним зверненням до контекстів української історії.

Фото «народів світу» зі старих ілюстрованих журналів допомогли автору в розкритті національної екзотики образів, яка стає у ХХІ столітті основою продаж локальних брендів на глобальному ринку.  Як своєрідне продовження теми національної ідентичності у проєкті «Телебачення» розглядається її зміна під впливом нових медіа, нових реалій «медійних облич» та медійного іміджу. Олег Тістол переносить телезображення на полотно і піксельну природу цих зображень поєднує з різними живописними традиціями.

З 2006 року Олег Тістол створює проєкт «Ю. Бе. Ка» («Южный берег Крыма»), який є продовженням теми національної географії. Головний сюжет – пальми на ялтинському узбережжі, які символізують відпочинок і екзотику Криму, пейзаж, який стає частиною культури. В проєкт увійшли принти, випадкові замальовки, чеки, білети – усе те, що було частиною повсякдення відпочинку на кримському узбережжі. Усе це – знаки, які згодом перетворилися на символи пам’яті. Коли знакове сприймається як символічне, поступово втрачається здатність розрізнення знаку і символу в культурі. Творчість Олега Тістола проблематизує цей «зазор» між символом і знаком, змушує глядачів бути більш усвідомленими та критичними стосовно історії, культури, самих себе.

Куротор – Оксана Пушонкова.

Тістол О.М. Кордон з серії Ю.Б.К. Ж-1498

Олег Тістол. Кордон (2009). Із серії «Ю.Бе.Ка». Южный берег Крыма. Полотно, фотодрук, акріл.  Пальми на кримському узбережжі (з експозиції Черкаського обласного художнього музею).

5_avtoportret-3._2012._140h120sm

Олег Тістол. Автопортрет (2013)

images_(1) images

4425892_Oleg_Tistol._National_Geography._7

Олег Тістол. З циклу «Національна географія» (2010)

Олег Тістол. З циклу «Національна географія» Stranger (2012)

Олег Тістол. З циклу «Національна географія» ІІІ китайській (2012)

Архів подій музею: